måndag 28 november 2022

Baka billigt, gott och enkelt formbröd

Tycker ni precis som jag att det har blivit väldigt dyrt med mat? Jag funderar på hur man kan minska sina kostnader. Något jag har ambition att göra är att baka matbrödet själv.
Jag har även inventerat vad son finns i våra frysar och kombinerar måltider efter vad som finns hemma.

Jag har bakat mycket förr och ska verkligen ta upp det igen. Det är ju faktiskt inte så svårt och det finns många enkla recept, som det jag ska tipsa om i dag.
Det här receptet ger 2 limpor matbröd. Med förberedelser, jäsning och tillagning tar det ca 2 timmar tills du har gott nybakat matbröd.
Degen passar också till frallor, brytbröd, focaccia, piroger, bullar och pizza med mera.
Jag har än så länge bara bakat formbröd med degen.
Ingredienser
  • 50 gram färsk jäst eller 12 gram torrjäst (1 paket)
  • 5 dl vatten
  • 1 msk olja, valfri sort
  • 1,5 tsk salt
  • 1,4 liter vetemjöl special (jag bytte ut 4 dl vetemjöl till rågsikt.
Gör så här:
  1. Blanda jäst och fingervarmt vatten i en stor bunke. Arbeta in vetemjölet, salt och olja och knåda i minst 5 minuter.
  2. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
  3. Sätt ugnen på 200 grader vanlig ugn.
  4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i två delar.
  5. Forma till limpor och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Du kan också baka bröden i två brödformar smorda med lite olja.
  6. Låt bröden jäsa övertäckta i 30 minuter till.
  7. Grädda matbrödet i ca 45 minuter i nedre delen av ugnen. Täck ev. över med lite folie om det börjar bli bränt på toppen.
  8. Ta ut brödet. Knacka brödet på botten, låter de ihåligt och fast så är brödet klart.  Du kan mäta temperaturen med en termometer - brödet är klart vid minst 94 graders innertemperatur.
  9. Låt matbrödet svalna på galler. Ta ur brödet ur formarna om du använd sådana.
RECEPTET har jag hittat HÄR,

Har ni något recept på matbröd att dela med er av? Jag tar gärna emot tips!
Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg och vilket härligt recept! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar!
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen