onsdag 23 november 2022

Skapa enkelt en egen grantomte med mossluva

Vi närmar oss första advent och jag har 2018 och 2019 varit på kurs hos Maritas blomsterglädje i Höganäs och tillverkat min egen grantomte.
Under pandemi åren 2020 och 2021 har det inte blivit några kurser, då har jag köpt färdiga tomtar hos Grejor och sånt i Billesholm. Den affären finns tyvärr inte kvar längre. 

Årets tomte har jag tillverkat här hemma själv. Material kostnaden för min tomte blev ca. 200 kr. Har man tillgång till eget granris och mossa kan man få ner kostnaden.
Det här behöver du för att göra en egen grantomte:
  • granris
  • grönmossa
  • trästock som kan stå rakt
  • hönsnät
  • bindtråd
  • 2 st röda julgranskulor
  • tomteskägg med resårband
Gör så här:
  1. Bind fast granriset runt trästocken. Bind bara överst runt trästocken.
  2. Forma en kon (tomteluva)av hönsnätet. Anpassa den efter bredden på trästocken med granriset.
  3. Bind fast mossan runt om hönsnätet.
  4. Bind fast en julgranskula (näsa) i nederkanten och i toppen (tofs) av tomteluvan.
  5. Sätt på tomteskägget över granriset på trästocken.
  6. Trä på tomteluvan över granriset och skägget.
    KLART😊
Önskar er en fin vecka och hoppas ni får en fin adventshelg!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen