söndag 19 februari 2023

Bästa receptet till bakmaskin på morgonlimpa

Jag har tidigare skrivit om vår bakmaskin, den används väldigt flitigt. Vi har inte köpt ett bröd sedan vi köpte den innan jul. Just nu provar vi olika sorts bröd och jag letar efter bra recept att prov.
Jag hittade ett gammalt brödrecept i min pärm med recept och testade att anpassa det till bakmaskinen. 
I fredags vaknade vi till doften av det nybakade brödet. 
Det blev väldigt gott och uppskattades av alla. Jag har på de flesta bröden tyckt att skorpan varit hård fastän jag valet det lägsta valet på skorpans yta. Det här brödet hade en mjukare skorpa och var luftigt och fint. 
Här kommer receptet för er som är intresserade🤗

MORGONLIMPA 
900 g

Ingredienser
3 dl vatten
1,5 msk matolja
4 dl vetemjöl special 
0,5 dl ljus sirap
4 dl rågsikt
1 tsk salt 
1,5 tsk torrjäst

Gör så här:
Lägg ingredienserna i bakmaskinen i den ordningen som de står i receptet.
Välj normal programmet och 900 gram 
(OBH Nordica INOX)
Väljer man att starta bakmaskinen direkt så använd fingervarmt vatten.

Detta kommer att bakas fler gånger🤗

Trevlig kväll!/
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen