söndag 5 februari 2023

Montessorimaterial: Rosa bilder och textkort

Jag lägger mycket tid på att tillverka mina egna material och delar än så länge med mig av dem kostnadsfritt. Om du använder mina material eller skriver om dem, var snäll att berätta var du hittat dem och länka till min blogg ww.malund68.blogspot.se eller till mitt Instagram @malund68pedagoginspo
Mina material får inte revideras utav någon annan än mig och får absolut inte säljas vidare. Mvh Maria

Något som är väldigt kul att få vara en del av i språkutvecklingen hos barnen är när de knäcker läskoden. Under mina över 30 år inom förskolan har jag fått vara med om det mååånga gånger.

Ett material som har används flitigt under åren är Montessoris rosa språkmaterial med ljudenliga ord. 

Under min montessoriutbildning 1998 ingick det att skapa en del material. Då var det mycket klippande och klistrande samt att alla texter skrevs för hand. Idag tillverkar jag materialet på datorn, som det här materialet som jag delar med mig av idag. 
Materialet består av 52 kort med bilder och 52 textkort med ljudenliga ord på 2-4 bokstäver. 
Textkorten finns med både gemener (små bokstäver) och versaler (stora bokstäver). Materialet finns i tre olika varianter: ett med rosa kort, ett med rosa ram och ett med svart ram. Välj de som passar er bäst.
Så här kan man exempelvis använda korten:
Välj ut ett antal bilder och textkort som hör ihop. (börja med de med två bokstäver först)
Låt barnet lägga ut bilderna och be barnet berätta vad det är på bilderna. 
Låt barnet ljuda orden på textkorten och para ihop med rätt bild.

Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Material LÄNKEN: Rosa språkmaterial

Trevlig kväll!/
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen