fredag 27 januari 2023

Snabblagat: Kyckling och nudlar med sesam

Gillar ni som mig att laga snabba och enkla vardagsrätter?  Då kan jag tipsa om en rätt som vi provade för första gången idag. Receptet hittade jag via en QR kod i ett reklamblad från COOP. Jag följde inte receptet helt, det blev lite ändringar men samma ingredienser. Vill ni se original receptet, så hittar ni det HÄR.
bilden är lånad hos COOP
Hur jag gjorde min hittar ni nedan:

600 g kycklingfilé
500 g broccoli
1 gul lök
200 g äggnudlar
1 dl japansk soja


Marinad
1½ msk sesamolja
2 tsk kinesisk soja
1 dl raps olja
2 msk honung
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
20 g ingefära, riven
1 dl torrostade sesamfrön
½-1 tsk chiliflakes

  1. Sätt ugnen på 225°. 
  2. Blanda sesamolja, kinesisk soja, olja, honung, vitlök, ingefära, sesamfrön och chiliflakes.
  3. Skär broccolin i buketter och stjälken i slantar. 
  4. Strimla löken.
  5. Vänd ihop marinaden med kyckling, broccoli och lök. Fördela i en långpanna. 
  6. Tillaga mitt i ugnen ca 15 min tills kycklingen är klar och broccolin har fin färg.
  7. Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Häll av vattnet.
  8. Vänd ihop nudlarna med den japanska soja och det ugnsrostade som varit i ugnen.
  9. Toppa ev med chiliflakes om man vill ha det starkare. (uteslöt jag)
Har ni några favoriter av lättlagade rätter så får ni gärna dela med er.

Trevlig helg!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen