lördag 27 april 2019

Gratis montessorimaterial: Maskrosens delar

Intresset för maskrosor är stort hos barnen på jobb, det plockas många dagligen. Då passar det bra att ta tillvara på intresset och titta närmre på maskrosens delar och hur den växer. 
Idag, en regnig lördagsförmiddag har jag skapat ett montessorimaterial med maskrosens delar som jag delar med mig av till er.
I arbetet med korten kan man plocka maskrosor som är i olika faser och para ihop dem med korten. Materialet består av sexton kort med bilder och av åtta text kort.

Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett textkort.
Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort i taget (isolerar det) och benämner det och be barnet säga efter. Upprepa med alla korten.
2. Lägg ut alla bilderna och be barnet ge dig/peka på de olika korten 
3. Isolera och ta ett kort i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.

Jag håller även på att skapa ett material med maskrosens livscykel, så titta gärna in snart igen!

Materialet laddar ni ner själv!
Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos Skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

OBS! Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner.

Material LÄNKEN: Maskrosens delar Montessori

Nu blir det en tur till my old hometown Höganäs för att göra ett besök på Per i Viken Extravaganza.

Jag önskar er alla en fin lördag! Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen