söndag 8 april 2018

Gratis material till förskolebarn: addition med blommor 11-20

Åh, äntligen har våren 2018 levererat, vilket fint väder vi haft den här helgen i Skåne. Hoppas ni har kunnat njuta av vårvärmen! När kroppen har vistats i solen känner jag verkligen vilken energi jag får. Vi har dessutom fått umgås med äldsta sonen som är på besök över helgen.💗

Jag fick till och med energi till att skapa ett nytt matematikmaterial med vårtema. Vi har flera barn på jobb som gillar att räkna och för att utmana med högre additionstal blev det ett material med summan 11-20.

Materialet består av 20 kort, 10 med blomkruka med två blommor och 10 med en blomma. På alla blommor finns olika siffror, på blommorna i krukorna står termerna och på den enskilda blomman står summan till talen. Efter att jag fotat materialet har jag lagt till ett plustecken mellan blommorna i krukan.
Jag har valt att göra två uppsättningar av materialet, ett där alla talen plussas med 10 och ett med blandade siffror. (Bilden ovanför är det sistnämnda)
Siffrorna på blommorna i krukorna adderas med varandra och  paras ihop kortet med blomman som har motsvarande summa. Syftet med aktiviteten är att räkna tal som har summan 11-20.


Materialet laddar ni ner själv! 
Klicka på länken nedan för att komma till den nya versionen av materialet och länken till att ladda ner materialet gratis.  


Material LÄNKEN: Addition blommor 0-20

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Var rädd om er och ha det så bra!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen