måndag 15 januari 2018

Spel till förskolebarn med vintertema: Tärningsspel snögubbar

Nu när även vi i Skåne fått lite snö,har jag skapat ett matematikspel med vintertema som jag delar med mig av till er ikväll. Det är ett tärningsspel med snögubbar och stjärnor.
Materialet består av sex spelplaner med åtta snögubbar på varje med siffrorna 1-6 på och av 8 stjärnor till varje spelplan.
Spelet går ut på att bli först med att lägga en stjärna på alla snögubbarna på sin spelplan.



TÄRNINGSSPEL MED SNÖGUBBAR 
I spelet övas bland annat turtagande, spelregler, antal och siffrorna 1-6.

Du behöver: 
En tärning  
1. Varje spelare tar vars en spelplan och vars åtta stjärnor.
2. Slå tärningen. Den som får högst börjar.    


 Spelet: 
1. Slå tärningen. 

2. Räkna prickarna.
3. Lägg en stjärna på en siffra på snögubben som motsvarar antalet som prickarna visar.
4. Om du inte kan lägga någon stjärna går spelet vidare till nästa spelare.

5. Den som först har lagt en stjärna på varje snögubbe på sin spelplan vinner. 
Jag har gjort materialet i två varianter, ett med svarta siffror och ett där siffrorna är färgkodade efter Montessoris lilla pärltrappa. Tänk på att skriva ut de sidor som passar er barngrupp bäst.

Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv HÄR

Glöm inte att jag tacksamt tar emot feedback på mina material, vad tycker barnen om materialen?

Trevlig måndagskväll på er!
Kram Maria

4 kommentarer:

  1. Detta material går inte att ladda upp och skriva ut. Länken fungerar inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej My!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com och skriv vilket material det gäller så mejlar jag det till dig.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen