torsdag 11 januari 2018

Middag med 5 ingredienser: gräddig senapskyckling

Det är ett tags sedan jag delade med mig av något gott recept, idag är det äntligen dags. Receptet skrev jag av från en kokbok som ett par av våra vänner hade fått i julklapp. Förutom att rätten endast innehåller 5 ingredienser och är väldigt god, så tar den endast 20 minuter att laga! Eftersom vi bara är två i hushållet så har jag skrivit receptet till 2 personer.

Detta behöver du till 2 portioner:
200 g färska champinjoner eller blandad svamp

1 rödlök
440 gram kycklingfilé 
2 tsk helkornig senap (Vi använde Skånsk senap)
4 msk matlagningsgrädde

Gör så här: 

1. Dela de större svamparna i mindre bitar.
2. Stek svampen i en större stekpanna tills de är gyllene.
3. Skala och skiva under tiden rödlöken tunt.
4. Skär kycklingen i 1 cm tjocka remsor.

5. Lägg i rödlök och kyckling i stekpannan när svampen ser färdig ut. Tillsätt 1 msk olja.
6. Stek i 5 min under regelbunden omrörning.
7. Tillsätt senap, grädde och 1½ dl vatten.

8. Koka upp allt och låt sjuda tills såsen har tjocknat något.
9. Smaka av med havssalt och svartpeppar.
10. Servera med ris och en grönsallad.

Nu ska jag gå in på Unikum och skriva ett par dokumentationer! Ha det så bra!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen