tisdag 9 januari 2018

Gratis pedagogiskt material: Spel med singular och plural

 Jag märker att många är tillbaka efter julledigheten på förskolorna och skolorna runt om i landet, måååånga fler tittar in här! Mina första två arbetsdagar är avklarade, det känns bra att komma in i rutiner igen och träffa alla goa kids.

Idag tittar jag in för att dela med mig av ett nytt spel, den här gången med singular och plural.
Vad är singular och plural? Ett substantiv kan beteckna en eller flera, ex SINGULAR: en katt, PLURAL: flera katt-er. Ändelsen på ordet ändras och talar om att substantivet är flera.
Det finns olika ändelser: -ar, -or, -er och -n
Många ord som man kan sätt ett framför har ingen ändelse alls. ex SINGULAR: ett ägg, PLURAL: flera ägg.
Materialet består av 5 brickor med rutor, bilder och texter på samt av 30 lösa kort med bild och text på.
Spelets gång:
1. Lägga alla lösa kort i en liten påse.
2. Alla spelare väljer varsin bricka.
3. Låt alla berätta vad de har på sina brickor.
4. Bestäm vem som börjar dra ett kort från påsen.
5. Den som drar kortet berättar vad det är på bilden.
6. Den som har den andra singular eller pluralbilden på sin bricka lägger kortet på sin bricka.
7. Alla turas om att dra kort från påsen.
8. Den som först fyller sin bricka vinner spelet.

Vill man inte använda sig av en påse så går det bra att spela spelet som ett memoryspel eller använda materialet som en parövning. Har man lösa föremål att använda till materialet så befäster det inlärningen ännu bättre. 


Vid intresse av materialet: 

Jag vet att det fungerar bäst på att hämta materialen via en dator. Tror att man behöver ladda ner dropbox till telefon eller surfplatta för att kunna hämta materialen. Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget.

 LÄNKEN
Spel singular och plural


Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen