söndag 12 november 2023

Fläskytterfilé i brödform med god sås.

Jag har sett flera som har lagat fläsytterfilé i brödform och nu har även vi testat det.
Så gott och mört köttet blev, för att inte tala om den goda såsen.

Jag har använt mig av niiinis recept som grund men byt ut körsbärssylten mot röd vinbärsgelé.

Det här behöver du:

1 fläskytterfilé
smör att bryna köttet i
3 dl grädde
1 dl crème fraiche
3 msk kalvfond
1 msk kinesisk soja
½ dl röd vinbärsgelé
1 tsk torkad rosmarin
Salt och peppar

Sås
2 dl grädde
1½ msk maizena

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°c
2. Skär bort ev. senor på köttet. Salta och peppra köttet.
3. Stek köttet runt om i smör tills det får fin färg.
4. Lägg köttet i en avlång brödform.
5. Blanda grädde, crème fraiche, kalvfond, kinesisk soja, röd vinbärsgelé och rosmarin i en bunke.
6. Häll såsen över köttet.
7. Ställ formen i nedre delen av ugnen i 90 minuter.  
8. Ta ut köttet ur bakformen och skär det i lagom stora skivor.
9. Häll såsen i en kastrull.
10. Tillsätt grädde blandat med maizena.
11. Låt såsen koka på svag värme i 3-5 minuter.
12. Häll såsen över köttet och servera med potatis eller ris.



Den här rätten var verkligen uppskattad och kommer definitivt att lagas fler gånger.
Hoppas ni inspireras att prova om ni inte gjort det redan.

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen