söndag 17 maj 2020

Rabarberkladdkaka

I fredags var jag på AW hos en kollega där vi tillverkade smycken i glas. Vi åt en god buffé från SMAK i Helsingborg. Min kollega Gabriella som vi var hos hade gjort en god rice krispies tårta till dessert och jag gjorde en rabarberkladdkaka. Receptet kommer nedan.
Den här goda kladdkakan med rabarber kommer jag att gör igen. 

Ca 12 bitar
Det här behöver du:
150 g smör
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 ägg
2 dl vetemjöl 

Garnering
250–300 g rabarber
2 msk strösocker
ev. florsocker 

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen och rör ihop allt till en slät smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad springform, 23–24 cm i diameter.
3. Skala rabarbern och skär den i längder (ca 1 cm kortare än formens diameter). Dela dem på mitten
4. Strö socker över rabarberbitarna.
5. Lägg ut rabarberbitarna i form av en sol på smeten.
6. Grädda kakan mitt i ugnen i 22–25 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den svalna i formen.
Pudra eventuellt florsocker på kakan före servering.
Servera gärna med vispgrädde, vaniljsås eller glass.


Receptet kommer från Lindas bakskola.

Trevlig kväll!
Kram
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen