söndag 7 augusti 2016

Västerbottenpaj i muffinsform

En social helg med trevlig besök och god mat är snart till slut och en ny arbetsvecka väntar runt hörnet.

I fredags kom våra vänner Magnus och Martina från Göteborg på besök, dem har de senaste åren passat på att titta in om hos oss när det semestrar i Skåne för att besöka släkt och vänner, då båda två har sina rötter i Skåne.

Jag valde att göra maten enkel och lätt så det blev kräftor, räkor och pajer med diverse tillbehör.
Pajerna som jag gjorde var gravlaxpaj som ni hittar receptet på HÄR och små västerbottenpajer som ni ska få receptet på idag.
Det här behöver du: 
10 stycken

Pajdeg:

125 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl rågsikt
2 msk vatten

1. Blanda samman ingredienserna till degen i en matberedare. 

2. Kavla ut degen och klä en muffinsplåt med den. 
3. Nagga botten med en gaffel. 
4. Ställ in plåten i kylen i ca 10 min.
5. Sätt ugnen på 225 grader.
6. Grädda pajdegen i ugnen i ca 10 min.

Fyllning:

1 dl mjölk
4 dl riven västerbottensost
1 ägg
salt och peppar

1. Vispa ägget tillsammans med mjölken.
2. Riv osten och blanda ner i mjölkblandningen. 

3. Salta och peppra.
4. Fördela blandningen i pajformarna.
5. Grädda i 225 grader i 10-15 minuter. 


Pajerna är väldigt goda tillsammans med kräftorna!!


Nu ska jag iväg och shoppa och därefter på 12-års kalas!

Ha en härlig söndag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen