onsdag 12 augusti 2015

Grönsakspaj med broccoli, oliver, paprika och fetaost

Det märks att många av er som arbetar inom förskola och skola är tillbaka efter semestrar, efterfrågan på min material är större nu.
Ni undrar kanske om jag inte gör egna material längre!? Det gör jag men har för tillfället inga färdiga att dela med mig av, det kommer så fort de är klara! 

Idag handlar inlägget om en super god paj med mycket smak och som endast är fylld med grönsaker som mina kollegor jag som hade besök av fick smaka. Receptet fick jag av den fina kokerskan Ann-Chatrin som lagade maten när jag arbetade på Säbyholms Montessori i Landskrona, nu ska ni få ta del av det!



Det här behöver du:


Pajdeg:
75 g smör
3 dl vetemjöl
0,5 dl  kesella

Fyllning:
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 st ägg
1 st vitlöksklyfta
75 g fetaost
2 dl kesella

Grönsaker:
5 st soltorkade tomater 
1 msk olivolja
1 st purjolök, liten
1 st röd paprika
75 g fetaost
3 dl broccolibuketter
10 st oliver, gärna med kärna

Pajdeg, gör så här:
1. Blanda alla ingredienser till pajdegen i en matberedare och kör hastigt till en deg.
2. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten, 24 cm. Ställ kallt ca 30 min.

3. Sätt ugnen på 200°.4. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 12 min.

Fyllning, gör så här:
1. Blanda ägg och kesella.
2. Smula ner fetaosten.
3. Pressa i vitlöksklyftan.

4. Salta och peppra.

Grönsaker, gör så här:
1. Förväll broccoli i lättsaltat vatten ca 5 min, låt rinna av väl i durkslag.
2. Strimla purjolök och paprika och fräs dem i olivolja några minuter.
3. Strimla de soltorkade tomaterna.

4. Lägg i grönsakerna och oliver i det förgräddade pajskalet,
5. Smula i fetaosten och häll över fyllningen. 

6. Grädda pajen mitt i ugnen ca 35 min eller tills den stannat och fått lite färg.

Servera på buffébordet eller till en god sallad som huvudrätt.


Hoppas ni provar den här fantastiskt goda pajen!

Nu ska jag svara på några mejl och hålla kväll, ha det så gott!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen