måndag 1 juni 2015

Montessorimaterial: tågmatematik

Ny vecka, nya möjligheter och endast fyra veckor (17 dagar) kvar att jobba innan det är dags för semester!! Vart har den här terminen tagit vägen? Känns som den började nyss.

Inom Montessori finns det många olika ämnen, en av mina favorit ämne är matematik. 
Matematiklekar finns det gott om och det är endast fantasin som sätter gränser för nya saker. Jag har gjort många som ni hittar här på bloggen under etiketten matematik.
Idag ska ni få ta del av ytterligare ett som tar lite plats och som med fördel kan användas på golvet.
Materialet har jag skapat i Power Point med hjälp av olika former.



Övningen går ut på att räkna antalet fönster på tågvagnarna och lägga de i rätt ordning efter loket. I övningen tränas bland annat ordningstalen 1-10, siffror och antal.
Lpfö98rev10:
Förskolan ska sträva efter att varje barn  
*utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
*utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
*utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang.


Materialet består av ett lok och tio tågvagnar, alla vagnar har en siffra och motsvarande antal fönster. Alla vagnar är färgkodade efter Montessoris lilla pärltrappa.


Vid intresse av materialet:
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

Material länken: tågmatematik

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!
Önskar er en härlig start på veckan!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen