söndag 31 maj 2015

Choklad och kokosbollar med honung och linfrö

Är ni som mig svag för godsaker? Jag kan bli sugen på något gott efter maten ibland och vi har nästan alltid glass hemma så det blir oftast det. För ett tag sen hade en kollega gjort en nyttigare variant av chokladbollar som var väldigt lik originalet. Nu har jag gjort egna och kan ta en sådan när sötsuget sätter in.
Tack för receptet Anna!


Det här behöver du till ca. 16-18 chokladbollar
100 gr kallpressad kokosolja (utan kokossmak)
1 dl honung eller agavesirap
3 rågade msk kakao
4 dl fiber havregryn
1 msk linfrö
1 krm havssalt
1 msk kallt starkt kaffe
(kaffet lade jag till i receptet)

Till dekoration
1 dl kokosflingor

Gör så här:
1. Blanda kokosolja, sötning och kakao tills kokosoljan blir jämn.
2. Tillsätt havregryn, linfrö, kaffe och salt.
3. Blanda tills smeten blir jämn och havregrynen lätt krossade.
4. Ställ in smeten i kylen i några minuter.
5. Forma fina bollar och rulla i kokosflingor.
6. Förvara chokladbollarna i kylen och ta fram dem ca 5 minuter innan servering.

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen