söndag 3 november 2013

Favorit i repris: Snabblagad kycklinggratäng med purjo och chutney

Söndagskväll igen, har ni haft en trevlig allhelgonahelg med god mat?

Här har helgen varit lugn och skön. I dag blev det ett besök på kyrkogården för att tända ljus på svärfars grav och för de andra som finns i himmeln<3 En helg som ger lite extra tankar på de som inte finns hos oss längre!

Någon kalkon har det inte ätits här men dock en super god kycklinggratäng som jag har skrivit om tidigare men som tål att upprepas!

Här kommer receptet på kycklingen som är super lätt att laga:

Krämig kycklinggratäng med purjo och chutney


Ingredienser:
1 grillad kyckling, rensas och skäres i bitar
1 purjolök, strimlad
smör att steka i

3 dl grädde

2 dl creme fraiche

2 msk mango chutney

1 msk soja (kinesisk)

1 msk kalvfond
salt & svartpeppar

Dags för ugnen

Gör så här:
Lägg kycklingköttet i en ugnsform.
Stek purjolöken mjuk i smör.
Tillsätt mango chutney, grädde, crème fraiche, soja och fond.
Låt koka upp och smaka av med salt och peppar. Häll detta över kycklingköttet.
Ställ in gratängen i ugnen 200 C ca 20 min tills allt är genomvarmt och fått lite fin färg.
Servera med ris eller bara en god sallad (LCHF)

Receptet har jag hittat på Matplatsen.


Jag förberedde min i eftermiddags, så fick Stellan sätta den i ugnen lagom till jag kom hem efter ett välbehövligt träningspass på Friskis o Svettis.

God natt!/Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen