söndag 15 januari 2023

Recept på frallor (brytbröd) till bakmaskin, bakade i airfryer

Här hemma provas det olika degar och bröd i bakmaskinen. I går kväll satte jag en deg till frallor som var knådad och jäst till i morse. Sen var det bara att baka ut till bullar.
Från att jag gick upp i morse tills vi satt med nygräddade frallor och åt frukost tog det 40-45 minuter.
Jag gräddade bullarna i vår Cosori (airfryer).

Ingredienser

2,5 dl vatten
2 msk olivolja
1 uppvispat ägg
1 tsk salt
5 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
2 tsk torrjäst

Gör så här:

1. Lägg ingredienserna i bakmaskinen i den ordningen som de står i receptet.
2. Välj program dough på bakmaskinen.
3. Forma den färdig jästa degen till 12 bullar.
4. Lägg 6 av bullarna tätt ihop på ett vikt bakplåtspapper i airfryern.
    Lägg de andra 6 bullarna på ett annat vikt bakplåtspapper.

5. Låt bullarna jäsa i 25 minuter.
6. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
7. Grädda bullarna på 200 g i 12-14 minuter. 
Upprepa nr 6 o 7 med de andra 6 bullarna.

Vill man grädda bullarna i vanlig ugn så sätt ugnen på 220 g och grädda i 12-14 min.

Jag har utgått från det HÄR receptet hos matskafferiet. Jag valde att byta ut 2 dl av vetemjölet till rågsikt. 

Bullarna uppskattades av alla i familjen och kommer att bakas fler gånger.
Jag hoppas att fler kan få glädje av receptet./Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen