söndag 3 mars 2019

Kräftsoppa med sting

Snabblagade middagar är något som jag verkligen gillar, den här god kräftsoppan som jag ska tipsa om idag är en sådan.
Den här soppan har jag lagat tidigare men det är ett tag sedan. Med Kavli kräftost och creme fraiche blir den fantastisk god. Om ni inte har provat den innan är den verkligen värd att testa och den tar endast ca 20 minuter att laga.

Det här behöver du till 4 port:

400 g Kavli kräftost
2 dl creme fraiche
1 burk kräftstjärtar
2 stora morötter
Redning: 100 g naturell färskost eller 3 msk mjöl
2 fiskbuljongtärningar
1 liter vatten
1 knippe dill
cayennepeppar

Gör så här:

1. Riv morötterna grovt.
2. Fräs dem i smör i stor kastrull, tillsammans med redningen.
3. Häll i vatten, buljongtärning och cayennepeppar efter smak (det ska vara lite sting i den!) och låt allt koka i 5 minuter på medelvärme.
4. Lägg sedan i mjukost och creme fraiche och låt småputtra ytterligare 5 minuter.
5. Mixa soppan med en mixerstav om du vill ha den slät. Det gör jag!
6. Stäng av plattan och lägg i hackad dill och grovhackade kräftstjärtar.
Servera som den är eller med en rostad brödskiva!

Trevlig kväll!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen