torsdag 28 juni 2018

Kycklinggryta med kantareller och dijonsenap

När våra söner flyttade hemifrån hade jag svårt att minska på matinköpen, jag fortsatte att handla som om vi var mer än två i hushållet. Nu har jag anpassat mig och har även blivit bättre på att använda det som finns hemma. Många av dagarna i veckan är det bara jag som äter hemma och då behövs det inte så mycket mat.

Idag har jag skapat en egen maträtt av det vi hade hemma, det blev en kycklinggryta. Ni kommer att få ta del av den, då jag skrev ner de olika ingrediensernas mängd medan jag lagade den. Den tar ca 30 minuter att laga, vilket jag gillar!
Kycklinggryta med kantareller och dijonsenap 

Det här behöver du till 2 personer:
2 kycklingfiléer
½ dl torkade kantareller
1 liten gul lök
2 dl grädde
1½ dl mjölk
1 msk kalvfond
½-1 msk kinesisk soja
1½-2 tsk dijonsenap
salt
vitpeppar

Gör så här:
1. Lägg kantarellerna i blöt i minst 5 minuter.
2. Skär kycklingen i lagom stora grytbitar.
3. Hacka löken.
4. Bryn kycklingen och löken i en stekpanna.
5. Blanda grädde, mjölk, fond, soja och senap i en bunke.
6. Häll blandningen över löken och kycklingen och blanda.
7. Låt allt koka upp.
8. Krama ur kantarellerna och lägg dem i stekpannan.

9. Smaka av med salt och peppar.
10. Låt allt koka i 10 minuter.

Servera med ris och en sallad. Jag åt min kycklinggryta med bara grönsaker.

Lycka till om ni vågar prova.
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen