onsdag 20 juni 2018

Enkel Jordgubb- och rabarbersylt

INNEHÅLLER REKLAMLÄNK 


I måndags kom vi hem till Sverige igen och tillbringar våra sista semesterdagar här hemma. När man har semester kan man hinna med mycket på en dag. Jag har idag gjort en del trädgårdsarbete, plockat jordgubbar,
tränat och gjort en god sylt av jordgubbar och rabarber. Receptet finns sedan tidigare här på bloggen men tål att skrivas om igen då den är barnsligt enkelt att göra.

Huvudingredienserna är jordgubbar och rabarber.




För er som är intresserade kommer receptet nedan:

Det här behöver du:
500 gram jordgubbar
500 gram rabarber, ca 3 tjocka stänger
3 tsk vaniljsocker
½ kg syltsocker 

Gör så här:
Skölj jordgubbar, snoppa dem och skiva dem, lägg de i en stor kastrull.
Skala rabarbern med en potatisskalare om den har tjockt skal. Skiva den i ½ cm skivor och lägg i kastrullen.
Tillsätt vaniljsocker samt syltsocker och koka upp under omrörning.
Låt koka på medelvärme i 15 minuter utan lock. Mosa under tiden frukten ev. med en potatisstöt. Värm gärna syltburkarna i ugnen under tiden på 125 grader så att de steriliseras.
Nu är jordgubbssylten med rabarber klar att hällas upp i syltburkar och förslutas med lock.


Förvara dem svalt och mörkt. Öppnad burk bör du helst ha i kylen.
Jag förvarar våra i vår matkällare.


Jag fick ihop en del burkar, några av dem kommer jag att ge bort. Nu återstår bara att dekorera burkarna och sätta fast tags på dem.


Reklam Länken: HICKAP

Receptet har jag hittat här.


Ha det bäst!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen