söndag 21 januari 2018

Spel med motsatsord till barn

Hoppas ni har haft en bra start på vårterminen 2018! Nu i början av terminen när planeringar görs är efterfrågan på pedagogiska material av olika slag extra stort. Jag hittar den mesta av inspirationen hos barnen men använder mig precis som många andra av sociala medier såsom Instagram, pinterest och facebook!

Ett av mina senaste material som blev väldigt uppskattat är bingospelet med sammansatta ord som ni hittar HÄR.
Nu har jag tillverkat ett bingospel med motsatsord som jag delar med mig av till er.

Bilderna är inte riktigt bra, då en av färgerna i skrivaren håller på att ta slut, det förbrukas ganska mycket färg för att kunna lägga in bilderna på mina material, lite sponsring med färgpatroner hade inte varit fel! Någon som vet vart man kan vända sig för ev sponsring?? 
Materialet består av 6 brickor med rutor, bilder och texter samt av 24 lösa kort med bild och text på.

Spelets gång:

1. Lägga alla lösa kort i en liten påse.

2. Alla spelare väljer varsin bingobricka.
3. Låt alla berätta vad de har på sina brickor.
4. Bestäm vem som börjar dra ett kort från påsen.
5. Den som drar kortet berättar vad det är på bilden.
6. Den som har bilden på det motsatta ordet lägger kortet på sin bricka.
7. Alla turas om att dra kort från påsen.
8. Den som först fyller sin bricka vinner spelet.
Vill man inte använda sig av en påse så går det bra att spela spelet som ett memoryspel eller använda materialet som en parövning.

Materialet bidrar till samtal och kommunikation, barnen skapar en förståelse för ord som är motsatser till varandra.

LPFÖ 98 rev 16:
Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld.

Material LÄNKEN:Bingo med motsatsord
En uppdaterad version av spelet finns HÄR

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!


Nu ska vi köra ner till Malmö för att luncha med äldsta sonen (sjökaptenen) som har några timmars rast från båten han jobbar medans den ligger i hamn♥ Jag önskar er en trevlig söndag!

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen