torsdag 19 oktober 2017

Gratis material till förskola: sifferbok 1-9 med lösa bilder

Som jag skrivit tidigare är matematik ett av mina favorit ämnen inom Montessori. Vilka är era favorit ämnen? Det är också därför jag har många matematik material här på bloggen.
Även idag kommer jag att dela med mig av ett matematik material där siffran är fast och bilderna lösa.
Lpfö 98: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
I aktiviteten tränas bland annat ordningsföljd, siffror och mängd. 
Materialet består av 9 ark med siffror och text, 1 baksida, 1 framsida och 45 lösa bilder. Alla kort och bilder är färgkodade efter Montessoris lilla pärltrappa. Jag har valt att göra materialet i två uppsättningar, ett med färgkodade siffror och en uppsättning med svarta siffror. Välj det som passar er bäst☺
Övningen går ut på att sätta fast de lösa bilderna på sifferkorten.
Gör så här för att sätta ihop boken:
1. Klipp ut alla delar.
2. Laminera dem och klipp igen.
3. Klistra fast en bild på baksidan av framsidan.
4. Sätt fast en bild efter den första med hjälp av bokplast eller
tejp, fortsätt att sätta fast varje bild efter varann.
5. Sista bilden med alla siffrorna klistras fast på baksidan av det stora kortet med enbart siffror.
6. Vik ihop bilderna som ett "dragspel".
7. Klistra kardborrband på de lösa bilderna och på arken med siffror. 

Om man inte vill göra en bok kan man sätta upp arken på väggen och göra aktiviteten där istället. Gör det som passa er bäst!


Vid intresse av materialet: 

Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.


Material Länken: Sifferbok 1-9


Glöm inte att jag gärna vill ha feedback på mina material!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen