torsdag 17 augusti 2017

Gratis material: Skriva ljudenliga meningar på tre ord.

Usch.....nu var det dags igen, ett nytt terrordåd i Barcelona! Vart är vår fina värld på väg?? Vart händer det nästa gång??

Nu till något annat:
Vi har några barn som gillar att både läsa och skriva och de behöver nya utmaningar. Sedan tidigare har jag tillverkat olika skrivböcker med ord och ni hittar dem HÄR, HÄRHÄR och HÄR.

Jag har efter att funderat en stund nu gjort en variant av skrivbok där man skriver meningar. Materialet introducerades på jobb idag!

Skrivboken består av en första sida och åtta sidor med plats att skriva två meningar på varje sida, alltså sammanlagt 16 meningar.
På varje sida finns tre bilder ovanför skrivfälten.
Med hjälp av bilderna skrivs meningarna, som på bilden nedan: En grå bil. En blå bil.
Jag är medveten om att det är ett finger på bilden och att man säger ett!! Övervägde att ha en bild på en en, men tyckte att det såg ut som en rebus då och det är inte mitt syfte med materialet. Jag valde fingret och läste för barnen en mening med ordet ett och en med ordet en, så att barnen kunde höra skillnaden. 

Följande meningar skrivs i boken:
En gul sol.
En vit skål.

En grå bil.
En blå pil.
En grön stol.
En röd ros.
En grå sten.
En vit fyr.
En vit säl.
En brun nöt.
En grå val
En röd sko.
En brun bok.
En blå ram.
En grön gran.
En gul spis.


Vid intresse av materialet: 

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.



Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 


Material Länken: Skriva ljudenliga meningar med tre bokstäver


Var rädd om er och lev i nuet! Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för en fint material! Jag skulle så gärna vilja ta del av det men det går inte att ladda ned vare sig via drop box eller inte som du skrivit i ditt inlägg. Kan du uppdatera det jag ser att Dropbox ser annorlunda ut nu är på den skärmdump som du gjort på hur man ska få ned materialet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com och skriv vilket material det gäller, så mejlar jag det till dig.

      Mvh
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen