måndag 6 mars 2017

LCHF köttfärs- och baconrulle med ost

Vissa dagar när jag exempelvis har tagit fram något kött från frysen och inte har bestämt vad jag ska laga, googlar jag efter de ingredienser som vi har hemma. Så var det med dagens middag, jag hade tagit fram köttfärs ur frysen och har alltid bacon hemma.
Det blev en lättlagad köttfärs- och baconrulle med ost som blev väldigt god. Vi åt vår med sallad och vitlökssås.

Det här behöver du till 4 portioner:

Ugn: 180 grader i 25+10 minuter
2 pkt bacon
800 g blandfärs
salt
peppar
valfria kryddor, (jag använde grillkrydda, vitlökspeppar, paprika pulver och amerikanska bbq krydda)
oststavar, jag använde grevéost 
Barbequesås, att pensla med
Topping: Rostad lök 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 180°
2. Lägg ut baconskivorna på  ett bakplåtspapper.
3. Fördela ut baconen lite omlott.
4. Blanda färsen med kryddorna och tryck sedan ut färsen över baconen. Lämna en liten bit av baconen fri från färs.
5. Skär stavar av osten och placera ut längs med ena sidan på färsen.
6. Rulla, med hjälp av bakplåtspappret, ihop rullen bit för bit.
7. Lägg över bacon- och köttfärsrullen med bakplåtspapperet under på en ugnsplåt
8. Stek i mitten av ugnen på 180 grader i 25 minuter, tag ut rullen och pensla ovansidan med barbequesås.
9. Ställ tillbaka rullen i ugnen i ytterligare 10 minuter,
10. Tag ut rullen och låt den vila några minuter.
11. Strö rostad lök över rullen.

Originalreceptet har jag hitta HÄR.

Nu ska jag byta om och sticka iväg på ett zumba träningspass!
Trevlig kväll!/Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen