måndag 26 oktober 2015

Krämig kräftsoppa med sting

När jag rensade bland mina bilder i telefonen hittade jag en bild på ett recept som jag fotograferat från en tidning, tyvärr minns jag inte vilken. I dag lagad jag den.
Soppan är väldigt god och den tar endast 15 minuter att laga. Eftersom jag gillar snabblagade rätter på vardagarna är det här en som kommer att lagas flera gånger hos oss.

Det här behöver du till 4 portioner:
1 liter fiskbuljong
2 msk tomatpuré
1 tub kräftost, 275 g

2 dl crème fraiche 
1 burk kräftstjärtar i lag, 400 g
5 msk vetemjöl
1 tsk salt
2 krm cayennepeppar (1 krm för mindre hetta)
3-4 msk hackas dill

Gör så här:
1. Koka upp buljong och tomatpuré i en kastrull.
2. Blanda i kräftost och crème fraiche, låt det koka upp.
3. Låt kräftstjärtarna rinna av i ett durkslag över en skål så att spadet sparas.
4. Blanda spadet med mjöl till en redning.

5. Rör ned redningen i soppan och sjud soppan i 5 minuter.
6. Smaka av med salt, cayennepeppar och dill.
7. 
Häll i kräftstjärtarna.

8. Servera soppan direkt tillsammans med bröd.


För att ladda ner receptet som pdf så klicka på länken nedan:
Krämig kräftsoppa med sting

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen