tisdag 12 maj 2015

Nyopererad

I går opererades min gallblåsa bort på Ängelholms sjukhus, jag blev väl omhändertagen av trevlig och kunnig personal.

Gallblåsan togs bort med en titthålsoperation (laparoskopi).


Vid en titthålsoperation används speciella instrument som förs in genom små hål i bukväggen. Det behövs fyra hål, ett lite större hål för en rörformad kamera, och tre mindre hål för operationsinstrumenten. Mitt fjärde hål är vid revbensbågen mellan brösten.

Genom kameran kan kirurgen se bukens insida på en bildskärm. Under operationen undersöks gallblåsan, gallgången och blodkärlen. 

Efter operationen vaknade jag med smärta och illamående, vilken tur att det finns morfin och illamående dämpande medicin. Det tog inte lång tid förrän smärtan och illamåendet försvann! Jag blir helt utslagen av morfin och sov till och från i fyra timmar på sjukhuset innan jag kunde åka hem och fortsätta sova på soffan.

I dag känns kroppen mörbultad och jag är tacksam att det finns bra tabletter mot smärtan! 


Nu ska jag vila igen och bara ta det lugnt!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen