onsdag 20 maj 2015

Apelsinsallad med quinoa, fetaost och mandel

Jag gillar att prova nya saker i köket och hittar en del tips i tidningar och på nätet, dagens recept är hittat i en tidning på sjukhuset. (kommer inte ihåg vilken)


Det här behöver du:
2 portioner
1 dl quinoa
2 dl vatten
½ tsk salt
2 stora söta apelsiner
½ dl sötmandel
25 gram grönsallad tex ruccola
1/4 rödlök
75 gram fetaost
1½ msk olivolja
Havssalt och svartpeppar

Gör så här:
1. Koka quinoan i lättsaltat vatten enligt rekommendationer på förpackningen. Koktid brukar vara 15-20 minuter.
2. Rör ner 1 msk olivolja i quinoan när den har kokat klart och låt den svalna något.
3. Skölj salladen och ta bort grova stjälkar.
4. Skala apelsinen med en skalkniv, ta bort det vita och skär klyftorna i filéer.
5. Skär rödlöken i tunna strimlor
6. Torrosta mandeln i en stekpanna och hacka den grovt
7. Blanda ihop allt med quinoan och salladen.
8. Smula i fetaosten.
9. Ringla olivolja över och smaka av med havssalt och svartpeppar.


Vi åt salladen till stekt ytterfilé och kall beasås. Då Stellan inte äter oliver la jag inga oliver i salladen men la några svarta oliver på min tallrik.  


Nedan kan ni se hur enkelt det är att skära apelsinen i fina filéer.


Nu ska jag laga en bananpannkaka med chiafrö till frukost, ha en bra dag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen