lördag 9 november 2013

Montessorimaterial: Djurlek Afrika till yngre barn

Helg igen och den går på tok för fort. I dag har det varit grått och regnigt i Helsingborg och vi har inte gjort så mycket.
Jag lade dock extra tid på dagens middag som blev plankstek. Brukar ni göra plankstek hemma? För några år sedan fick vi fina ekplankor i julklapp som min pappa hade gjort till oss. Här serveras planka 3-4 gånger om året!

Ett trevligt besök vid bordet fick vi av den här mannen:-)

Nytt material

Ett utav mina populära material för yngre barn är djurlek med bondgårdsdjur. 
Små barn är ofta intresserade av alla slags djur, därför tänkte jag att man redan tidigt i åldern kan låta barnen bekanta sig med vilda djur från olika världsdelar.
Därför har jag tillverkat ett nytt material med djur som lever i Afrika, material har jag valt att kalla "djurlek Afrika".
Materialet består av 8 stora cirklar med djurbilder och 8 små bilder med samma djurbild. Alla cirklar är färgkodade i grönt efter Maria Montessoris världsdelsfärger.

Förslagsvis kan man lägga ut de stora cirklarna på golvet och låta barnen ta en liten cirkel ur en påse. Sedan ska barnet hitta den stora cirkeln med samma djur på. Hos oss brukar barnen ställa sig på den stora cirkeln. Man kan prata om vad det är för djur, vilken färg den har och hur den låter. Om man har plastdjur kan man para ihop dem med bilderna! 


Vid intresse av materialet:
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox då riskerar ni att få halva sidor!

LÄNKEN; Djurlek Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.
Nu ska jag göra Morberg sällskap igen!/Maria

2 kommentarer:

  1. Än en gång har jag hittat underbart material när vi har våra olika projekt på förskolan hos dig. Just nu så är det Vilda djur som vi arbetar med.
    Tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Varsågod! Roligt att du tittar in igen.
      Vänlig hälsning
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen