söndag 23 juni 2013

Montessori material: 3 bitars matematik pussel med siffrorna 1-5

Hejsan!

Oj........var tog den här midsommarhelgen vägen? Det känns som jag skulle behöva en dag ledigt för att vila upp mig på.

I dag har vi farit runt och letat efter ett nytt köksbord. Jag kan ju säga att vi har letat efter nytt matbord i flera år. Någon gång  hittar vi nog något som känns rätt!

NYTT MATERIAL

Som jag skrivit innan brinner jag lite extra för Maria Montessoris matematik material. Det är konkret och lätt att lära sig genom. Till och med föräldrar som jag visat materialen för har sagt att om de hade haft materialet när dem gick i skolan skulle förstått matematiken och tyckt bättre om matematik idag.

Matematikpussel

Materialet jag delar med mig av idag är fem 3 bitars pussel med siffrorna 1-5.
Som en enkel pusselövning kan man börja med pusslen i tidig ålder.
Bara genom att bygga dem får barnen bildminne av siffrorna.

Materialet består av fem 3 bitars pussel.
Det är färgkodat.

Ett av målen i förskolans läroplan är:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring

Vid intresse av materialet klicka på länken nedan för att ladda ned materialet som pdf.
3 bitars matematik pussel med siffrorna 1-5Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.

Önskar er alla en bra vecka!
Själv har jag nedräkning till semestern:
Endast 4 arbetsdagar kvar=))
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen