tisdag 13 mars 2018

Gratis pedagogiskt material: Matemtikuppgifter med påsktema addition 1-10

Oj, vad tiden går fort, halva vårterminen har redan gått och det i en väldig fart. Närmast framför oss är det påsken som vi kommer att ha som tema på jobb. Apropå påsk så har jag tillverkat ytterligare ett material med påsktema. Det nya är ett matematikmaterial med lästal.
Övningen går ut på att man läser uppgifterna på korgarna och lägger det som står i varje korg och räkna ihop hur mycket som ligger i varje korg. ex Lägg ett blått, ett gult och ett rött ägg i korgen. Hur många ägg är det i korgen? Vill man så kan man även ge barnen i uppdrag att räkna ihop hur mycket det är tillsammans i alla korgarna.
Materialet består av tio korgar med matematikuppgifter och av lösa bilder på påskägg, kycklingar, påskharar och påskliljor.
Det här är det sista materialet med påsktema från mig för i år!


LPFÖ 98 reviderad 2016:
Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,• utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,

Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att använda Ipad och Iphone vid nerladdning När ni klickar på länken till materialet, så väljer ni sedan den lilla fyrkanten med pil vid adressfältet och väljer sedan spara pdf i Ibooks.
 

Material LÄNKEN: Påskmatematik lästal 
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Jag önskar er en god natt!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen