tisdag 21 november 2017

Gratis montessorimaterial: pepparkaksmatematik 0-10

Nu när energin finns gäller det att passa på....ett nytt matematikmaterial med jultema har tillverkats och finns att ladda ner kostnadsfritt för den som är intresserad. 
Övningen går ut på att räkna antalet knappar på pepparkakorna och para ihop dem med siffran som motsvarar antalet. Materialet fungerar också bra att använda som ett memoryspel.
Materialet består av 11 kort med pepparkakor med knappar på och av 11 sifferkort 0-10. Jag har valt att göra sifferkorten och pepparkakorna i två uppsättningar, ett med färgkodade siffror och knappar efter Montessoris lilla pärltrappa och en uppsättning med svarta siffror och vita knappar på pepparkakorna. Välj det som passar er bäst☺


Vid intresse av materialet: 

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!Jag vet att det fungerar bäst på att hämta materialen via en dator. Tror att man behöver ladda ner dropbox till telefon eller surfplatta för att kunna hämta materialen.
Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.




Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor!
Länken: Pepparkaksmatematik


God natt! Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Jättefint material! Som vanligt ��! Tack för det!
    Vad betyder egentligen montessoris färgtrappa o vad har den för funktion? Undrar en ovetande.
    Mvh Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika, roligt att materialen uppskattas.
      Montessoris lilla pärltrappa är ett material med pärlstavar där pärlstav 1 är röd, pärlstav 2 grön osv. Med hjälp av stavarna utvecklas barnens taluppfattning och de används på olika sätt. Jag väljer att färgkoda siffrorna efter lilla pärltrappan så att barnen känner igen färgerna när de använder pärlstavarna.
      Ha en härlig jul!
      Mvh
      Maria Lundblad

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen