söndag 17 maj 2015

Snabbakat bröd i stekpanna: Glödhoppor

När jag låg och väntade på att bli inkörd till operationen i måndags så bläddrade jag i tidningarna som låg i den lilla hytten jag var i, det var inga nya tidningar men jag hittade lite intressanta recept som jag nu har letat upp på nätet och ska prova.

Ett jag gjorde i dag var så kallade glödhoppor som jag läste var en av storsäljarna på Lill-Babs kafé med räkor och ägg på. 


GLÖDHOPPOR
6 st glödhoppor

Det här behöver du:
2,5 dl filmjölk
5 dl vetemjöl + till utbakning
1 msk mörk sirap
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
Gör så här
1. Blanda alla ingredienserna och forma degen till sex bollar.
2. Kavla ut med kruskavel till ovala kakor.
3. Grädda i torr stekpanna, ett par minuter på varje sida.

Bröden kan  frysas.

 Nästa gång ska jag prova att ta hälften vetemjöl och hälften ett grövre mjöl.


Nu ska här göras räkmackor till kvällsmat!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen