söndag 1 mars 2015

Intervju på lektion.se

För några veckor sedan blev jag intervjuad angående mitt påskmaterial som jag har laddat upp på lektion.se.
Intervjun är med i mars månadsbrev som lektion skickar till alla sina 230000 medlemmar.  


Lektion.se är en sajt för lärare och pedagoger som arbetar i skola och förskola.

Man kan hitta mängder av tips och idéer till verksamheten. Det är gratis att bli medlem och man har tillgång till obegränsat med lektionstips.

Vi är tre som blev intervjuade och tipsen handlar om påsklektioner för olika åldrar.
Här kan ni läsa min intervju:


Påskmatematik för förskolebarnen
Maria Lundblads lektionsmaterial Påskmatematik kan användas till elever från 2–3 år upp till skolåldern. Kort på kycklingar ska paras ihop med kort på hönor. En siffra på vardera höna visar vilket antal kycklingar som ska tillhöra hönan.
Lektionen tränar barnen i många saker, som att räkna, känna igen siffror och öva sig på talraden. Den kan också vara ett led i att öva bondgårdsdjur
– Det går att göra mycket olika saker beroende på hur många hönor man använder och vad man ser i materialet. Man kan till exempel träna udda och jämnt och när man lägger ut kycklingarna, eller göra övningen till leken ”kom alla mina kycklingar”, säger Maria Lundblad, som arbetar på Pysslingen Raus förskola i Helsingborg.
Maria Lundblad gillar att komma på egna pedagogiska material till förskoleeleverna, som hon delar med sig av på sin blogg. Idéerna får hon från pysselsidor på internet, och framför allt från barnen på jobbet.

– Man får ha ett öppet sinne och se barnens idéer. Det behöver inte vara avancerat.

Materialet som det gäller hittar ni HÄR.

Nu ska jag se slutet på 5-milen, vi hörs sen igen!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen