Genom de praktiska vardagsövningarna möter barnen samma sysslor som utförs i hemmet ex hälla vatten, vattna blommor.
Barnen älskar att göra samma saker som oss vuxna.
Alla praktiska vardagsövningar hjälper barnen att bli mer självständigt och utvecklas socialt. Syftet är också att träna motorik, koordination och att uppnå koncentration.
De praktiska vardagsövningarna delas upp i fyra grupper som jag har kopplat ett strävans mål från läroplanen till.
- Artighet och omtanke
Lpfö 98 rev 2010: Förskolan ska stäva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, - Motorik och koordination
Lpfö 98 rev 2010: Förskolan ska stäva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, - Personlig omvårdnad
Lpfö 98 rev 2010: Förskolan ska stäva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, - Vård av omgivningen
Lpfö 98 rev 2010: Förskolan ska stäva efter att varje barn utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar,
Materialet består av ett underlägg (köpt på IKEA), fem bestick, tallrik och glas samt en korg till materialet.
Övningen går ut på att sätta bestick, tallrik och glas på de markerade platserna på underlägget. Ett av syftena är att vårda sin omgivning genom att duka fint.
Hos Förskoleburken finns ett inlägg med inspiration om praktiska vardagsövningar, ni hittar det här.
När jag läste min Montessoriutbildning 1998 var våra söner 2 resp 4 år gamla, jag skapade en del övningar till dem hemma. Inspiration hämtade jag bland annat genom boken:
Montessori i hemmet Förskoleåldern
av Elisabeth G Hainstock
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!