söndag 19 maj 2013

Rabarberpaj med smuldeg


En regnig dag har det varit här idag. Så jag passade på att gå ut och plocka rabarber och gjorde en god paj!
Det finns otroligt många sätt att göra rabarberpaj på. Nedan kommer receptet på min!


Ingredienser:
Rabarber: 2-3 stycken rabarber eller så att det blir ett lager som täcker botten på en pajform.
1 dl socker

Smuldeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl (jag använder den här)
1/2 dl socker
150 g smör (rumsvarm)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär rabarbern i ca 1 cm bitar eller mindre.
Smörj en ugnssäker pajform med smör.
Lägg i rabarbern.
Strö över socker.
Gör smuldegen till pajen:
Lägg mjöl, socker och smör i en skål. Arbeta med fingertopparna eller en gaffel samman mjölblandningen till en grynig massa.
Täck rabarbern med smuldeg.
Baka pajen i mitten av ugnen tills den fått ljusbrun färg och rabarbern mjuknat, ca 20-30 minuter.
Jag serverade min rabarberpaj med vaniljvisp.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen