måndag 17 mars 2014

Skagenpaj med champinjoner

Har ni haft en bra start på veckan?

Tycker ni om paj? Jag gillar paj i olika former och smak, idag delar jag med mig av ett recept på en god paj som vi åt igår.

Den här gången använde jag en färdig pajdeg, annars brukar jag gör pajdegen själv och recepten på degen kommer här:

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten

Blanda samman ingredienserna till degen i en matberedare. Kavla ut degen och klä en pajform (ca 25 cm) med den. Nagga botten med en gaffel. Ställ in formen i kylen ca 20 min.

Sätt ugnen på 225 grader.
Täck kanterna med folie innan degen gräddas i ugnen i 10 min.


Fyllning:
250 g räkor med skal
150 g färska champinjoner
1 knippe dill
3 ägg

2,5 dl mjölk
½ tsk salt
1 tsk citronpeppar
2 dl riven ost

Garnering:
100 g räkor
dill

Skala räkorna och skiva champinjonerna.
Vispa samman äggen och mjölken, tillsätt salt, citronpeppar och dill.
Ta bort folien från pajen! 

Lägg räkor och champinjoner i pajformen och häll över äggsmeten. Strö över osten och grädda pajen i ca 25 min eller tills fyllningen har stelna och fått fin färg.
Garnera den färdiga pajen med räkor och dill.



Vad man vill ha för fyllning i pajen kan man välja själv efter tycke och smak! 
Lycka till med pajen!

Var rädd om er!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen