onsdag 19 mars 2014

Gratis material till förskolebarn: Räkneramsa nedräkning 10-0 med bilder

Jag har skapat ett instagram konto, där jag kommer att ge tips på pedagogiska material och aktiviteter för förskolebarn. På instagram heter sidan malund68pedagoginspo, följ mig gärna där!
----------------------------------------------------------------------------------
Vi är redan inne på v.12, vart har veckorna tagit vägen? Om en månad är det påsk......jag ser framemot lite extra lediga dagar!
Har ni börjat fundera på påskpyssel än?


Dagens inlägg kommer inte att handla om påsk, utan om en räkneramsa där barnen tränar att räkna från tio till noll samt att den träna språkmedvetenheten att höra rim.
Jag har letat upp bilder till ramsan och kan man använd den på en flanotavla.



Tio små barn

Tio små barn gick på en väg,
en gick på bio,
sen var de bara nio.
Nio små barn gick på en väg,
en såg en råtta,
så var de bara åtta.
Åtta små barn gick på en väg,
en tog en fru,
sen var de bara sju.
Sju små barn gick på en väg,
en tog ett kex,
sen var de bara sex.
Sex små barn gick på en väg,
en sprang hem,
så var de bara fem.
Fem små barn gick på en väg,
en såg en myra,
så var de bara fyra.
Fyra små barn gick på en väg,
en sprang brevé,
så var de bara tre.
Tre små barn gick på en väg,
en skadade en tå,
så var de bara två.
Två små barn gick på en väg,
en snubbla på en sten,
så var de bara en.
Ett litet barn gick på en väg,
en sparka på en boll,
så var de bara noll.
På bilderna har jag valt att sätta text på så att barnen får ett bildminne av ordet!



Vid intresse av materialet: 
Man behöver inte ha eller skaffa Dropbox för att ladda ner materialet gratis!

Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 


material LÄNKENRÄKNERAMSA MED BILDER
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara här. 

Jag önskar er en härlig dag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen