torsdag 16 november 2017

Lättbakade pepparkaksmuffins

Efter en dag med jobb, besök hos sjukgymnast och shopping blev jag sugen på att baka muffins för att bjuda mina kollegor på imorgon, det är ju fredag😊
Det blev mina goda pepparkaksmuffins som ger en försmak på julen och nu doftar det jul i hela huset. Recept fick jag i skolan när vi hade hemkunskap på högstadiet.
Pepparkaksmuffins
ca 15 st
ugn:225°

Det här behöver du:
3 ägg
2 dl socker
100 gram smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kryddnejlika
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
Gör så här:
1. 
Smält smöret i en kastrull och låt det svalna.
2. Blanda mjöl, bakpulver, nejlikor, ingefära och kanel i en skål.

3. Vispa upp äggen tillsammans med sockret i en skål tills det är vitt och poröst.
4. Rör sedan ner mjölblandningen, blanda väl.
5. Häll till sist ner smöret och mjölken.
6. Fyll muffinsformar upp till 3/4 del med smet.
7. Grädda i ugnen i ca 10 min.

Låt svalna och njut av en försmak av julen.

Njut av kvällen och ha det så bra!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen