söndag 18 september 2016

Lättlagad god pizzasallad

Det händer inte allt för ofta att jag gör egen pizzasallad, tror att det inte har hänt de senaste 20 åren, men plötsligt händer det.
Just nu är det väldigt lågt kilopris i butikerna på vitkål så ett kålhuvud fick följa med mig hem i veckan och av den har det bland annat blivit en god pizzasallad.

Det här behöver du:
1 liter kokande vatten
½ vitkålshuvud
2 korkar ättika (Perstorps ättika)
½ dl solrosolja eller annan matolja
4 msk vitvinsvinäger
½ dl vatten
1 msk strösocker
2 msk oregano
2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Så här gör du:1. Strimla vitkålshuvudet i en matberedare eller med en osthyvel.
2. Lägg salladen i ett durkslag.
3. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Låt rinna av!
4. Häll över salladen i en plastbunke med tättslutande lock.
5. Vispa ihop alla ingredienserna till dressingen i en skål.
6. Häll dressingen över salladen. Blanda väl!
7. Låt salladen svalna i rumstemperatur.
8. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet 5-7 dagar!


Original receptet har jag hittat hos Kryddburken.

Dagens lunch: hemlagad pizza och pizzasallad.

Önskar er en sköna avslutning på veckan!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen