måndag 8 februari 2016

Vad är tid för barn? Klockpilar med hela och halva timmar

Under alla mina 26 år inom barnomsorgen har barnen frågat om tiden ex, vad är klockan, vilken tid ska jag gå hem.....och det känns som det är viktig för barnen att få veta.

Vad är tidsuppfattningen?
Redan när barnen är små uppfattar de tid, ett litet barn känner av hur lång tid det exempelvis tar att värma vällingen och tar det längre tid kan barnet bli otåligt, det är något som jag upplever med de yngre barnen om vår lunch ev. skulle bli försenad.
Tiduppfattningen och verklighetsuppfattningen hänger ihop.

De äldre barnen på förskolan pratar om tid på lite andra sätt, tid på dagen, vilka veckodagar de är på förskolan, vilken tid är det mellanmål osv.

Tid är så mycket och kan läras på oändliga sätt., vi har timglas med olika tider, den längsta är 10 minuter och den kortaste tiden 1 minut, barnen ställer ibland timglasen för att se om de hinner klä sig innan sanden runnit ner.


Som hjälp vid inlärning av klockan har jag skapat ett nytt material, klockpilar med hela och halva timmar.
Materialet består av 24 st pilar med bild på klockslag och med texter, de bildar 12 par. Jag har valt att göra två uppsättningar av varje material ett som är färgkodat och ett som är svart/vitt.
Ni väljer själv vilket eller vilka material ni vill ladda ner!

Vid intresse av materialet:
Gör så här: Klicka på länkarna som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) 
Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet.

OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox då riskerar ni att få halva sidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen