fredag 11 december 2015

Sevärt i Istanbul

Efter en lång dag med mycket kultur med oss i bagaget tar vi en paus på hotellrummet innan kvällsbuffen ska intas. 
Vi kom ner till Turkiet i går eftermiddag och inledde vår rundresa här med en båttur på Bosporen. Bosporen är ett smalt sund som man säger skilja Asien och Europa åt. Ena sidan av sundet tillhör Europa och andra sidan tillhör Asien. Sundet sträcker sig ifrån Marmarasjön i söder till Svarta havet i norr. Jag kan säga att vi inte var ensamma på sundet, det är mycket trafikerat och det var båtar överallt. Vår båttur började medans det fortfarande var ljust och avslutades när det mörknar. Istanbul är extra fint i kvällsljus!

I dag började vi vår rundtur med att besöka Topkapipalatset som var sultanernas bostäder och regeringssäte under flera hundra år.

Därefter besökte vi Hagia Sophia kyrkan som var den största kyrkan under senantik,  idag är den ett museum. Det är den största och mest imponerande kyrkan jag någonsin besökt.

Sista besöket för dagen blev i den berömda blåa moskén som även den är en mäktig byggnad som började byggas år 1609 och stod klar år 1616. Jag har aldrig varit i en moské tidigare och bara det var en upplevelse, alla kvinnor var tvungna att ha skafs på sig om håret och alla fick ta av sig sina skor.

Nu är det dags att inta kvällens buffé här på Nidya hotell i Istanbul! 
Trevlig helg/Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen