tisdag 3 november 2015

Nyttig ingefärashot med citron och honung

Är ni trötta och hängiga kan jag rekommendera er att ta en nyttig shot med ingefära varje morgon. Vi har druckit det dagligen i en vecka och jag känner mig piggare samt att magen är mindre gasig.

Varför ingefära?
1. Den minskar gasbildning.
2. Är bra vid diarré

3. Den förhindrar och lindrar förkylning.
4. Den innehåller massa antioxidanter.
5. Den verkar anti-inflammatorisk.

6. Den ökar blodflödet i hela kroppen. 
7. Den ökar matsmältningen.
8. Den förhindrar 
högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar. 

Shoten är väldigt lätt att göra, man gör en sats på ca 1 liter som sedan förvaras i kylskåp i en flaska med kork på. Den räcker till en person i en månad och har ungefär lika lång hållbarhet. Varje morgon tar man ett stort snapsglas fullt och vaknar garanterat till liv. 

Det här behöver du till 1 liter.
200 g färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl flytande honung
2 citroner, saften

Gör så här:
Skölj ingefäran noga och riv den grovt, enklast går det i matberedaren med rivjärnet monterat.
Ingefäran behöver inte skalas.
Lägg ingefärsrivet i en kastrull tillsammans med vattnet och låt koka under lock 20 minuter.

Sila av, tillsätt honungen och rör tills honungen har lösts upp. 
Låt svalna till rumstemperatur.
Pressa saften ur citronerna (rulla dem först mot ett hårt underlag så frigörs mer saft) och rör ner den i ingefärsvätskan. 
Sila av igen med en finmaskig sil.
Häll på flaska med kork och förvara i kylskåpet.
Skaka om flaskan innan användning.


Idag gjorde jag dubbel sats då vi är två som tar shot varje dag!
Receptet har cirkulerat ett tag på facebook och jag är glad att jag provade!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen