söndag 1 november 2015

Helgens minnesgudstjänst

Varför går helgen så fort? Kanske beror det på att dagarna har varit fulla av aktiviteter. Det känns som jag skulle behöva några lediga dagar till!

Igår var det Allhelgonsdag, den infaller alltid en lördag mellan den 31 oktober - 6 november och den firas för att hedra de döda. I kyrkor runt om i landet hedras de döda med minnesgudstjänster, blommor och tända ljus.
Till gårdagens minnesgudstjänst i Bjuv hade vi fått en personlig inbjudan eftersom vår pappa som dog under det gångna året tillhörde Bjuvs församling. Det var en fin gudstjänst med körsång av Bjufsingers och en predikan om att vi svenskar är dåliga på att prata om döden och vad som händer efter den och att vi ska ta det med oss och tänka på att prata mer med varandra om det. Körsången var väldigt fin och när låten jag och min far sjöngs blev känslorna extra starka och tårarna flödade.
I minneslunden brann många ljus och jag valde att göra pappas ljus personlig med en bild.
Det blev väldigt fint tillsammans med de andra ljusen.

I helgen firas även Halloween, det är en tradition som kom till Sverige från USA på 1990-talet den har irländska rötter med keltiskt ursprung. 
Jag vet att det fortfarande finns människor som inte tycker att man vid en högtid för att hedra de döda samtidigt klär ut sig för att festa och busa. Då kan man även undra över vad påskharen har med Jesus död att göra? Eller vad det finns för samband mellan Tomten och Jesus? Jag anser att det är upp till var och en vad man vill fira eller varför inte fira både och! 


Idag ska det firas 3-års kalas för min söta guddotter Ella♥

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen