söndag 24 februari 2019

Köttfärssoppa med sting

Här i Skåne har vi kunnat njuta av två fina dagar med vårväder och en temperatur på 10 grader.
I dag tänker jag tipsa om en god och snabblagad soppa som vi åt igår, det är en favorit i repris som jag inte lagat på länge. 
Jag gillar snabblagade rätter och den här soppan tar ca 20-25 min att laga.


Det här behöver du till 4 Portioner:

500g köttfärs
1 paket bacon
½ purjolök (den gröna delen)
3 dl vispgrädde
2dl creme fraiche
3 dl vatten
1 1/2 msk kalvfond
3 msk tomatpuré
Cayennepeppar
Paprikapulver
Salt
Vitpeppar
Smör att steka i

Gör så här:
1. Strimla purjolök och bacon.
2. Smält smör i en gryta, lägg i purjolök, bacon och köttfärs och bryn tillsammans.
3. Tillsätt grädde och crème fraiche, låt koka upp.
4. Tillsätt vatten till önskad mängd soppa.

5. Smaksätt med en kalvfond, tomatpurén och kryddorna efter egen smak.
6. Låt puttra 10 min.
7. Servera soppan tillsammans med bröd om ni vill.
En superlätt och snabb soppa att laga.


Önskar er alla en fin avslutning på veckan!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen