torsdag 21 februari 2019

Gratis montessorimaterial: decimalsystemet

Våra äldsta barn på förskolan har introducerats för decimalsystemet och härom dagen använde de banken. Vi har inte pärlorna i decimalsystemet, vi har ett material i plast på jobb. Vi har dock introduktionsmaterialet med pärlorna. 
För att komplettera våra material har jag skapat ett introduktionsmaterial med decimalsystemet på kort.
Materialet består åtta kort med bilder och av fyra text kort. Jag har skapat bilderna själv med en kub från shapes i office.
 Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett textkort. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort i taget (isolerar det) och benämner det och be barnet säga efter. Upprepa med alla korten.
2. Lägg ut alla bilderna och be barnet ge dig/peka på de olika korten 
3. Isolera och ta ett kort i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.


Vid intresse av materialet: 


Material LÄNKEN: introduktion decimalsystemet

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!


Nu ska jag lägga mig på soffan och slappa innan sängen kallar!
God Kväll!

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen