lördag 16 februari 2019

Gratis montessorimaterial: Läsa ljudenliga meningar med tre ord

Hoppas ni hittills har haft en fin vecka med extra kärlek som tema💓

Under vårterminen är det flera av våra äldsta barn på jobb som knäcker läskoden och behöver utmanas vidare i sin läsning. Inom Montessori finns många fina material att ta hjälp av. Dock saknade jag kortare ljudenliga meningar att läsa bland de materialen som vi hade. För att utmana barnen har jag nu skapat ett läsmaterial med ljudenliga meningar.

I aktiviteten läser man en mening med tre ord och parar ihop meningskortet med bilden som passar till texten. Materialet består av 18 bilder och av 18 kort med meningar på. Alla meningar innehåller tre ord.
Materialet finns även utan stor bokstav och punkt då det inte är en korrekt mening utan en fras. TACK till er som uppmärksammade det och återkopplade till mig!

LPFÖ 98 reviderad 2016:
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. 


Vid intresse av materialet: 

Man behöver inte ha eller skaffa Dropbox för att ladda ner materialet gratis!
Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att använda Ipad och Iphone vid nerladdning När ni klickar på länken till materialet, så väljer ni sedan den lilla fyrkanten med pil vid adressfältet och väljer sedan spara pdf i Ibooks.


Material LÄNKEN: Läsa meningar/fraser 

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Nu ska jag och Stellan ge oss ut på en tripp i ett molnfritt och soligt Skåne! Jag önskar er alla en fin helg! 
Kram Maria

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Hur kan jag få tag i detta material då länken inte fungerar.
    Mvh Karolina

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Mejla mig på malund68@hotmail.com. Skriv vilket material det gäller så skickar jag det till dig.

    Vänliga hälsningar
    Maria

    SvaraRadera
  3. Hej Jag får inte länken till ljudenliga meningar/fraser att fungera
    Med vänlig hälsning, Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com. Skriv vilket material det gäller så skickar jag det till dig.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  4. Jag får inte ut några meningar, går det att göra utan att man måste ha dropbox

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com. Skriv vilket material det gäller så skickar jag det till dig.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  5. hspeaa@edu.sundsvall.se vill gärna ha tre meningar mvh Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com. Skriv vilket material det gäller så skickar jag det till dig.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  6. Hej, vill gärna ha materialet med ljudenliga meningar då jag inte får länken att fungera. saraandersson77@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com. Skriv vilket material det gäller så skickar jag det till dig.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen