söndag 2 februari 2020

Montessorimaterial: 3-bitars pussel med ljudenliga ord

Ett av mina mest populära språkmaterial har jag nu uppdaterat och utökat. Anledningen är att vi även i Sverige har övergått till den internationella färgkodningen av vokaler och konsonanter av Montessoris språkmaterial. Det innebär att det är tvärtemot mot vad vi haft tidigare, blå vokaler och röda konsonanter.
Pusslen kan användas i tidig ålder som en pusselövning, även om barnen inte känner igen bokstäverna får de ett bildminne av bokstäverna och orden. Äldre barn kan ljuda bokstäverna och träna på att läsa orden.
Materialet består av 20 stycken 3-bitars pussel med ljudenliga ord. Alla vokaler är skrivna med blå färg och alla konsonanter är skrivna med röd färg.
Läroplanen för förskolan LPFÖ 18 :
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla – intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap, 

Vid intresse av materialet: 
 Klicka på länken till materialet nedan. För att ladda ner materialet på min sida hos Skolmagi. 
Länken: 3-bitars pussel med ljudenliga ord

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara.

Ni hittar mig även på instagram: malund68pedagoginspo

Nu är det soffhäng som gäller innan det är dags att krypa ner i sängen.
Kram Maria

4 kommentarer:

  1. hej! jag vet att det här är gammal men jag söker material till vårt språk rum på förskolan och skulle gärna ha det här. När jag klicka på länken kommer jag till 'error page not found'. Har du möjlighet att emaila till mig ? erin.fuller@ludvika.se Tack i förhand. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Erin!
    Materialet är mejlat till dig.

    Vänliga hälsningar
    Maria

    SvaraRadera
  3. Hej jag kommer också till en error sida har du möjlighet att mejla detta till mig också ☺️
    Mvh emma.kulhanek@finspang.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Materialet är mejlat till dig.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen