torsdag 1 februari 2018

Gratis pedagogiskt material: Tärningsspel addition med snögubbar

Nu när mellersta Sverige har fått massor av snö passar jag på att dela med mig av ytterligare ett material med vintertema.
Mitt tidigare tärningsspel med snögubbar har jag nu gjort i en variant där man istället för en tärning använder sig av två. I spelet räknar man addition dvs summan från båda tärningarnas prickar.
Materialet består av sex spelplaner med åtta snögubbar på varje med blandande siffror mellan 2-12 och av 8 stjärnor till varje spelplan.
Spelet går ut på att bli först med att lägga en stjärna på alla snögubbarna på sin spelplan.
Här tränar man turtagande, spelets regler, antal, addition och siffrorna 1-12

Du behöver: två tärning 

1. Varje spelare tar vars en spelplan och vars åtta stjärnor.
2. Slå en tärning. Den som får högst börjar.   


 Spelet: 

1. Slå två tärningar.
2. Räkna båda tärningarnas prickar.
3. Lägg en stjärna på en siffra på snögubben som motsvarar summan från båda tärningarna.
4. Om du inte kan lägga någon stjärna går spelet vidare till näste spelare.
5. Den som först fyller sin bricka med stjärnor vinner spelet.

Vid intresse av materialet: Materialet laddar ni ner själv HÄR

Fler pedagogiska material är på gång, så titta gärna in igen!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen