torsdag 14 september 2017

Kantarellpaj med torkade kantareller och västerbottenost

I lördags till vår kräftskiva gjorde jag en paj med kantareller och västerbottenost som gick åt väldigt snabbt och som jag fick mycket beröm för. Jag använde torkade kantareller som jag fått av vår svärdotters föräldrar som bor i Bollnäs. 
Pajen innan äggstanningen och gräddningen.
Pajskal:
150 g smör
3 1/2 dl vetemjöl 
1/2 tsk salt
2 msk kallt vatten

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Skär smöret till pajdegen i bitar.
3. 
Blanda det med mjöl och salt till en smulig massa i en matberedare.
4. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
5. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter (för 4 portioner).
6. Nagga degen med en gaffel och ställ formen i kylskåp ca 30 minuter.
7. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Fyllning:
2 dl torkade kantareller eller 2 l färska
1 gul lök
2 msk smör
1/2 tsk salt
150 g riven Västerbottensost

Gör så här:
1. Lägga den torkade svampen i blöt i minst 30 minuter
2. Skala och finhacka löken.
3. Krama ur vattnet ur kantarellerna.
4. Stek svamp och lök i smöret.
5. Krydda med salt.

Äggstanning:
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1/2 tsk kajennpeppar
1 tsk salt

Gör så här:
1. 
Vispa ihop alla ingredienser.2. Fyll pajskalet med svampfräset och västerbottenosten.
3. Häll över äggstanningen.
4. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 40 minuter, tills den fått fin färg och äggstanningen stelnat.
5. Servera gärna med kräftor eller en grönsallad.

Nu ska jag umgås med min älskling♥ som jag inte träffat sedan i söndagskväll! 
Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Hej! Den här pajen har jag lagat så många gånger - bl à till studentbuffe för ca 90 gäster- tog slut direkt och nästan alla gästerna kommenterade ”-underbart god paj - vad var det för svamp?” Suveränt recept - tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Så härligt att den uppskattas. Tack för din kommentar.
      Vänliga Hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen